Keelevahetuse vaikeväärtus

Avaleht » Teabekeskus » Kaugtõestamine

Kaugtõestamine

29.01.2020

Kaugtõestamine on notariaaltoimingute tegemine notari ja kliendi vahel loodava videosilla vahendusel, kusjuures sellisel viisil tõestamine on samaväärne notari juuresolekul tõestamisega.

Kaugtõestamise näol on tegemist võimaluse, mitte kohustusega. Kas konkreetse toimingu tegemine on kaugtõestamise teel võimalik, otsustab notar.

Kaugtõestamise teel toimingute tegemine on kokkuleppel notariga võimalik kliendile sobivas kohas (nt kodus) või Eesti välisesindustes.

Väljaspool välisesindusi on kaugtõestamise teel võimalik teha kõiki notariaalseid toiminguid peale abielu sõlmimise ja lahutamise kinnitamise.

Välisesindustes saab kaugtõestamise teel teha tehinguid osaühingu osadega, volikirju, esitada abiellumis- ja lahutamisavaldusi ning pärimisavaldusi. Samuti on võimalik asjaõiguste ja kommertspandi kustutamine ning loovutamine. Kaugtõestamise teel on toiminguid võimalik teha kokku viies Eesti välisesinduses - Helsingis, Stockholmis, Brüsselis, Riias ja Londonis. 

Kaugtõestamisega toimingu tegemiseks ja sellega seotud konsultatsiooni saamiseks tuleks esmalt pöörduda otse mõne notaribüroo poole. Kõigi notarite kontaktandmed leiab veebiaadressilt www.notar.ee/et/notarid/nimekiri. Soovitud toimingu saab algatada ka Notarite Koja iseteenindusportaali kaudu, veebiaadressil iseteenindus.notar.ee (EE)  Nii portaali sisse logida kui tõestatavat dokumenti allkirjastada saab Eesti Vabariigi ID-kaardi, digi-ID, mobiil-ID, elamisloakaardiga või e-residendi digi-IDga.

Kui kaugtõestamise teel toimingu tegemine on kavas Eesti välisesinduses, on iseteenindusportaalis võimalik valida sobiv viiest välisesindusest ja märkida taotlusesse soovitud aeg tehingu läbiviimiseks. Vastavalt taotluses sisestatud andmetele pakub iseteenindusportaal välja nii notarile kui välisesindusele sobivad ajad. Ajavalik kuvatakse iseteeninduses välisesinduse ajatsooni järgi.

Kui  kaugtõestamiseks sobiv aeg on kokku lepitud, siis:

  • 24  tundi enne kaugtõestamise teel tehtava tehingu algust kuvatakse „Minu tehingud“ all teade „Digitõestusega tehingu algusaeg on lähenemas“;

  • Enne tehingu algust saab kasutaja notarile kinnitada, et on kaugtõestamiseks valmis, vajutades nupule „Kinnitan, et olen digitõestuseks valmis“ (vastav võimalus tekib orienteeruvalt 15 minutit enne kokkulepitud tehingu algusaega).

  • Välisesinduses kaugtõestamise teel tehtavas tehingus osalemiseks tuleb minna välisesindusse, välisesinduse töötaja tuvastab osaleja isiku. Seejärel saab välisesinduses oleva arvuti kaudu iseteenindusse sisse logida;

  • Iseteenindusportaali sisselogimisel saab kasutaja tutvuda oma pooleliolevate tehingutega.

Kliendiga kokkulepitud ajal algatab notar videosilla kaudu toimingu tegemise. Videosilla teel tutvustab notar osalejatele tõestatavat tehingut, samuti on osalejatel võimalik notariga suhelda ja küsimusi esitada.

Videosilla teel toimingu algatamisel tuleks arvestada, et:

  • toimingu andmete ülevaatamiseks kuvatakse notari videopildi asemel kliendi ekraanile dokument, mille sisuga on seejärel võimalik tutvuda;

  • pärast dokumendi ülevaatamist saadab notar selle pooltele allkirjastamiseks; 

  • dokumendi saab allkirjastada vaid kaugtõestamise keskkonnas, selleks tuleb vajutada nupule „Allkirjasta“ ja seejärel lisada allkiri.

Pärast kõigi osalejate poolt dokumendi allkirjastamist allkirjastab selle ka notar, kes lõpetab kaugtõestamise protsessi ning dokument muutub osalejatele kättesaadavaks iseteenindusportaali kaudu.

Kaugtõestamise teel toimingu tegemisel lisandub notari tasu 24 eurot (sisaldab käibemaksu). 

Piltliku juhise kaugtõestamiseks leiate alljärgnevalt lisatud failist.

Kaugtõestamise juhend kliendile (PDF)

NÄOTUVASTUS

Kaugtõestamise teel notariaalsete toimingute tegemisel osalejate isikusamasuse tuvastamiseks kasutatakse Veriffi näotuvastusteenust.

Orienteeruvalt 15 minutit enne tehingu algust saab klient iseteenindusse sisselogimisel kinnitada, et on kaugtõestamiseks valmis, vajutades nupule „Kinnitan, et olen kaugtõestuseks valmis“. Seejärel tekib iseteenindusse nupp „ALUSTA NÄOTUVASTUST“, millele vajutades suunatakse ta edasi Veriffi lehele.

 

Algselt kuvatakse Veriffi leht samas keeles, milles klient kasutas iseteenindusportaali, kuid vajadusel saab keelevalikut muuta. Seejärel saab alustada näotuvastusega.

Kõigepealt tuleb kliendil valida isikut tõendava dokumendi väljastanud riik (Eesti) ning isikut tõendava dokumendi liik, mille alusel klient soovib näotuvastust teha. Pärast dokumendi liigi valimist tuleb järgida programmi juhiseid ning teha veebikaamera abil fotod. Näotuvastuse ajal tuleb esitada dokumendi originaal, st lubatud ei ole prinditud koopiad ega fotod.

NB! Kui klient on iseteenindusportaali sisseloginud ID-kaardiga, siis Veriffi näotuvastuse ajaks võib ID-kaardi kaardilugejast eemaldada ja kasutada seda dokumendina isikutuvastamisel.

Kõigi vajalike sammude läbimise järel teavitab programm klienti kontrollimise alustamisest. Seejärel suunab programm kliendi iseteeninduskeskkonda ning jääb näotuvastuse tulemuste ootele. Sel ajal ei tohi klient iseteenindusportaalist lahkuda, vastasel juhul näotuvastusprotsess katkeb. Kui näotuvastus ebaõnnestub, kuvatakse põhjus kliendile ning klikkides nupule „ALUSTA NÄOTUVASTUST“ on võimalik näotuvastust korrata. Näotuvastuse eduka läbimise korral saadetakse see info notarile ning kaugtõestamisega on võimalik alustada.

KORDUMA KIPPUVAD KÜSIMUSED

Millist veebilehitsejat valida iseteenindusportaali sisenemisel?
 

Iseteenindusportaali sisenemisel valida järgnevate veebilehitsejate seast: Google Chrome, Firefox või Microsoft Edge, milles on paigaldatud ja lubatud ID-kaardi funktsionaalsus (Internet Explorer ja Safari ei ole toetatud). 

Millise seadmega saab kaugtõestusega tehingus osaleda?

Laua- või sülearvutiga, millel on olemas veebikaamera ning heli funktsionaalsused (hääl ja mikrofon) peavad olema sisse lülitatud.

Millised on internetiühenduse nõuded kaugtõestusega tehingus osalemiseks?

Kaugtõestusega tehingus stabiilse ühenduse loomiseks tuleb kasutada kaabliga internetiühendust, mille interneti kiirus on 30Mbit/s ja üleslaadimise puhul 15Mbiti/s. Kaugtõestamisel videosillaga tõestamisel ei tohi olla Teie arvuti tulemüüriga piiratud võrgus (kaugtõestuse videoserver irbis.rik.ee (213.184.54.164) peab olema ligipääsetav TCP ja UDP portidel 1024 - 65535 mõlemas suunas).

Mida teha siis, kui kaugtõestamisel videosilda ei õnnestu luua?

Kui videosilda ei õnnestu luua (videopilt on must), siis klient peaks värskendama veebilehitsejat värskenda nupust või klaviatuurilt F5.

Kui videoühenduse loomisel ei ole heli kuulda või Teie videopilti ei ole näha, siis tuleb kontrollida veebilehitseja seadete alt, kas on lubatud juurdepääs mikrofonile ja kaamerale. Samuti peab kontrollima operatsiooni süsteemis privaatsussätete alt, kas on antud luba rakendustel neid kasutada.

Kuidas allkirjastada leping kaugtõestusega tehingus?

Klient peab lepingu allkirjastamiseks kasutama iseteenindusportaalis "Allkirjasta" nuppu. Lepingut saab allkirjastada Eesti ID-kaardi, digi-ID, mobiil-ID, elamisloakaardiga või e-residendi digi-IDga. Kui klient soovib lepingut ID-kaardiga allkirjastada, siis peab veebilehitsejas olema paigaldatud ID-kaardi plugin/pistik.

 

Püsi kursis!

Facebook
Jälgi Notarite Koda Facebookis

Ajakiri Notar Bene

Notar Bene Notarite ja Notarite Koja tegemisi kajastav ajakiri Notar Bene